Típushibák a matematika felvételi feladatok megoldásaiban

Vannak olyan hibák, amit sok diák elkövet a matematika felvételi megírása során. Ez igencsak bosszantó tud lenni, ezért most összegyűjtöttem nektek ezeket, hogy egy kis odafigyeléssel ti elkerülhessétek őket! Biztos vagyok benne, hogy a felkészülésetek során már ti is belefutottatok néhányba közülük. 

Törtek

Sok esetben okoznak gondot a törtekkel való műveletek. Itt nincs mit tenni, sajnos ezt be kell gyakorolni, hisz minden felvételiben szükséges ezek ismerete. 

 

Műveleti sorrend

Amikor több tört közt kell műveleteket elvégezni, sok esetben annyira koncentrálnak a diákok a számolás helyes elvégzésére, hogy a műveleti sorrendet már elfelejtik figyelembe venni.

 

Hatványozás

A hatványozás azonosságait rendesen a gyerekek fejébe verik. Annyira, hogy sok esetben olyankor is alkalmazzák, amikor nem kellene.

 

Negatív számok / előjelek

Zárójelek felbontása során az előjelek helyes használata is rendszeresen visszatérő probléma.
Valamint a mértékegység átváltásoknál ha a mennyiségek közt lévő művelet, nem a várt összeadás, hanem kivonás, szegény diákok annyira koncentrálnak a helyes átváltásra, hogy ezt már észre sem veszik.

 

Szöveg pontos értelmezése

Számomra meglepő, de a legfeljebb és a legalább szavak helyes értelmezése is gyakran okoz gondot. Sok esetben figyelembe se veszik, hogy ott van a kérdésben.

 

Százalékszámítás

Nem mindegy, hogy azt kérdezik, hány százaléka vagy hány százalékkal?  Mert ez a két kérdés, ugyebár nem ugyanaz! És az sem mindegy, mihez viszonyítunk, mi az alap. Keresd a -nak/-nek ragokat!

 

Testek

A térfogat és felszín számítás során sokszor erőltetik a gyereket a tanult képleteket, hasznosabb lenne maguknak a fogalmaknak az ismerete, mert ritka, hogy egy kocka vagy téglatest felszín képlete jól alkalmazható lenne egy kreált testen.

Amit nem látunk az nem biztos, hogy nincs. Sajnos sokszor a nem látható lapok, élek figyelmen kívül hagyása miatt veszítenek pontokat a diákok. 

 

Indoklás – számolás menete

Sok eseteben lemarad a számolás menete vagy az indoklás. Ha a feladat ezt külön kéri akkor le kell írni, mert erre adják a pontokat, illetve a hibás válasz esetén legalább részpontokban reménykedhetünk.

 

A szöveges feladatok, mindenki rémálma, egy külön fejezetet érdemel! Itt az értelmező olvasás mellett, az egyeneletek felírását segítő modellezési technikák használata nyújthat segítséget. 

Töreky Szilvia

 matekmentor.hu

Te melyik típushibát követed el? Jelentkezz a típushiba kereső tesztre és nézzük meg!

Legkönnyebben az ember a saját hibáiból tanul!
Főleg ha kamasz! 🙂

A bosszantó hibák felismerése, nagyon mélyre tud beégni, ezért ha a felvételin szeretnéd elkerülni a csapdákat, teszteld le figyelmedet és tudásodat! 


A teszted eredményéről személyre szabott értékelést kapsz
, így tudni fogod mire kell jobban odafigyelned! 

Már hatodikosoknak is!